Vrienden en volgers,

een bericht waarvan menigeen wellicht had verwacht dat het nooit meer geschreven zou worden. De perikelen leken schier oneindig. Telkens weer een nieuw gegeven, waardoor het uiteindelijke doel verder en verder weg leek te komen liggen. Toch is afgelopen week niets minder waar geworden!

Waar ik het in deze cryptische eerste zin van deze nieuwe update van het Humberville-blog over heb?

Hierover:

DSCN2428

De waterrand in ons zwembad,

die de afgelopen week

de magische hoogte heeft bereikt van….

Jawel:

199 cm!

Het is gelukt! En dat echt niet door simpelweg de kraan vol te laten lopen, onder het mom “vol zal het komen” en als ik er maar meer water in laat stromen dan er uit lekt, komt het ook vol… Nee, zo fatalistisch hebben we het echt niet aangepakt!

Ruim 3 weken geleden heb ik het zwembad weer onder water gezet, en dat water laten stijgen tot een ruime hoogte boven de onderwaterlampen, tot 172 cm.

DSCN9968

Hét Moment nadert: waterdicht of niet?

Toen wij afgelopen week terug kwamen in het huis, was natuurlijk het eerste dat ik deed het checken van de waterhoogte. Wat bleek, er was wel wat water verdwenen, door op zich nog onbekende oorzaak, maar er had zich geen zwembad-dependance in de kelder gevormd.

Daaruit heb ik de conclusie getrokken, dat de lekkage uit de onderwaterlampen eindelijk, eindelijk is verholpen. Een overmaat aan zwembadcoating blijkt te hebben gewerkt. Voor mij was het meteen ook het sein om nu de waterhoogte volledig te laten stijgen, en het zwembad voor het eerst, hopelijk het begin van een hele lange reeks, tot de ooit gewenste hoogte van 197 cm te laten stijgen. 2 meter kan net niet, dus de hoogte van 199 cm, hierboven genoemd, was eigenlijk 2 cm te veel. Waarom 2 m niet kan, is verloren gegaan in de geschiedenis, ik heb het ooit, zo’n 15 jaar geleden als zodanig besloten en bedacht.

DSCN2430

duik-klaar!

199 cm! Ik ben er zelf nog beduusd van, en Lia met mij, dat het ons toch is gelukt. Dat de onderwaterlampen toch waterdicht zijn geworden, dat we ze niet hebben moeten opofferen, en dat we veilig en met genoegen van de kant af kunnen duiken, om met een heerlijke plons in ons eigen, afgeronde zwembad te belanden. Dat we eindelijk op de hoogte van de onderdorpel van de grote serrepui kunnen dobberen en genieten van het uitzicht op de kerktoren en het dorp.

Tegelijk, dat de inspuiters nu onder water zitten en niet meer met klaterend geweld het zojuist gefilterde water terug in het bad spuiten. Dat je nu heerlijk rustig kunt dobberen, is het niet op de opblaasbare fauteuil, dan is het wel op Nemo, hoewel die zich aanzienlijk lastiger laat “bedobberen”.

DSCN2470

iemand probeert te dobberen op onze Nemo

Feitelijk, en kortom: dat we van ons zwembad kunnen genieten, zoals ooit bedacht.

Ja, we hebben er een feestmoment om beleefd. Hoewel, hebben beleefd, eigenlijk verkeer ik nog steeds in de euforie van het resultaat. In onze rit huiswaarts, gisteren, in de traditionele gezamenlijke nabespreking was het dan ook niet moeilijk om het eens te worden over het fraaiste resultaat van onze week in het huis…dat laat zich raden.

En om dat feest helemaal compleet te maken heeft onze gewaardeerde vriend en bezoeker, Pieter , ook nog eens de jetstream aangesloten, en daarmee zelfs het allerlaatste installatie-onderdeel van het bad aangelegd.

DSCN2460

iemand probeert tegen de stroom in te zwemmen

De pomp stond er ook al weer 2 jaar. Ik was al eens in het keldertje onder het terrasje gedoken, vol goede moed om die pomp aan te sluiten, maar de moed was me sneller in de schoenen gezakt dan me lief was, toen ik oog in oog kwam te staan met de schakelkast. Ik ben bouwkundige, geen installateur. Gelukkig hadden we in Pieter iemand die het wel voor elkaar kreeg, en zo heb ik al een minuut of 10 tegen de stroom in kunnen zwemmen, zonder daarbij van mijn plaats te komen, maar dus ook zonder heen en weer te hoeven zwemmen. Lekker hoor!

Vol! Het zwembad is vol! Het kost me nog steeds moeite om het te geloven, maar de foto’s liegen er niet om. Mijn eigen ervaring trouwens ook niet.: de bovenste trede van de trap onder water, kunnen duiken vanaf de hoge rand van de serre, gewoon simpel uit het water kunnen klimmen op het terrasje, ik heb het allemaal gedaan, en het zijn stuk voor stuk zaken die niet kunnen zonder de benodigde waterhoogte!

DSCN2474

En de lampen branden ook onderwater!

Wat een heerlijke update om te schrijven!

Ik zou zeggen, kom er een keer van mee genieten, het water is wat fris, met z’n 24º C, maar als je er eenmaal in bent is het heerlijk! Kom je?